Тернопільська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №3

З поглибленим вивченням іноземних мов

Тернопільської міської ради
Тернопільської області

Девіз навчального закладу: Ad angusta per augusta | Через труднощі до зірок

Кредо школи: «Освіта – скарб, праця – ключ до нього»

Наприклад:  школа
Випадкова світлина

Вишневська Олена Василівна

Вишневська Олена Василівна

Вчитель початкових класів
Кваліфікаційна категорія: вища
Педагогічне звання: старший учитель
Вчитель української мови у початкових класах

Педагогічний стаж - 24 роки

Педагогічне кредо: «Ніколи не навчай дитину так, як вчили тебе, бо вона народилася в інший час».

Науково-методична проблема: «Розвиток критичного мислення, творчої уяви та пам’яті молодих школярів».

Актуальність і перспективність досвіду:

«Треба бігти з усіх ніг, щоб тільки залишитися на місці, а щоб кудись потрапити, треба бігти як мінімум удвічі швидше!»

«Аліса в країні чудес», Льюіс Керролл.

Ці слова з казки відображають стан вчителя, бо сучасні діти та сьогоднішні події та виклики вимагають від вчителя постійно рухатись вперед, вивчаючи педагогічні технології, нові засоби і способи навчання навчаючись разом із своїми учнями.

Час вимагає змін у всіх сферах життя людини. Освіта, а в першу чергу початкова школа – одна з тих сфер, якої ці зміни стосуються. І саме сучасна школа має формувати особистість здатну жити і ефективно працювати в реаліях сьогодення.

Мета досвіду:

  • не передавати учням власне розуміння певних понять, а стимулювати школярів брати активну участь у пошуках відповідей на власні запитання;
  • сприяти формуванню демократичної громадянської свідомості;
  • сприяти активному залученню учнів до процесу навчання.

Актуальність теми:

Технологія «Розвиток критичного мислення» розроблена в кінці ХХ ст. в США.

Суть технології: ненав’язливість, відсутність категоричності та авторитарності з боку вчителя, надання учням можливості пізнати себе у процесі отримання знань.

Розвиток критичного мислення – це розвиток вміння усвідомлювати ті та інші впливи, долати або враховувати обмеження. Критично мисляча людина приймаючи важливі рішення ставить собі запитання: чому я приймаю таке рішення? Що саме на мене вплинуло? Які є інші варіанти?

У навчально-виховному процесі формування навичок критичного мислення дає можливість учням самостійно досліджувати і будувати знання, а не «ковтати» готову інформацію, сприяє не засвоєнню чужих «істин», а сприяє формуванню власних оцінок і поглядів, вчить висловлювати їх у голос, а не мовчазно приймати нав’язані думки.

Працюючи над розвитком критичного мислення учнів, вчителю варто звернути увагу на власні стереотипи щодо професійної діяльності.

На жаль, вчителі досі міркують так: «Я знаю як правильно і вас цього навчу»

Сучасні діти дедалі ефективніші у самостійній роботі з інформацією. Вона їх оточує скрізь. Вчительська позиція має стимулювати:

  • пошук інших думок,
  • приймати інші думки як привід подумати над ними.

Навчати дітей 1-4 класів мислити критично означає, на мою думку, правильно поставити запитання, направляти увагу на важливе, вчити робити висновки та знаходити рішення.

Запитувати частіше ніж розповідати – основний інструмент в роботі з методом критичного мислення.

Запитання не засіб контролю, а запуск процесу мислення, початку пошуку.

У процесі навчання критичному мисленню учень вчиться не  боятися помилки. Помилки є природніми для будь-якої людини, особливо якщо вона навчається нового. Робота над помилками у цій моделі навчання – не покарання, а аналіз. Для вчителя помилка дитини – це можливість побачити у чому в неї в даний момент труднощі.

Критичне мислення формується поступово, воно є результатом щоденної роботи вчителя й учня, з уроку в урок, з року в рік.

Саме завдяки критичному мисленню традиційний навчальний процес знаходить індивідуальність і стає свідомим.

Ефективними для формування критичного мислення молодших школярів є методичні прийоми, які роблять щоденний навчальний процес творчим, вчать мислити, виділяти головне, розвивати увагу, пам’ять, висловлювати і аргументувати власні думки.

Методи, з яких складається технологія розвитку критичного мислення легко вбудовується у будь який урок.

На уроках використовую методичні прийоми:

  • сенкан
  • асоціативний кущ
  • есе
  • читання з  передбаченням
  • роботу  з запитаннями
  • метод прес
  • ажурна пилка
  • фантастичні гіпотези
  • письмо в малюнках
  • сторітеллінг
  • роботу з текстом
  • письмо для себе

Технологія критичного мислення дає вчителю:

  •  вміння створювати в класі атмосферу відкритості та відповідального співробітництва;
  • стати практиком, планувати і аналізувати свою діяльність;
  • стати джерелом професійної інформації для інших вчителів.

Я впевнена, що використовуючи методи критичного у своїй щоденній педагогічній роботі можна навчити своїх учнів, учениць:

  • визначати проблему;
  • перевіряти надану чи використану інформацію;
  • робити висновки;
  • приймати оптимальне рішення;
  • вміти дискутувати;
  • розвивати допитливість та інтелектуальну активність.

Тільки через розвиток пізнавальної активності, творчої уяви, створення ситуації успіху, застосування ігрових прийомів можна:

  • захопити
  • привернути увагу
  • навчити критично мислити
  • аналізувати
  • обробляти і застосовувати нові знання сучасних учнів.

Критичне мислення і вміння вирішувати проблеми відноситься до навичок ХХІ століття.

Матеріали з досвіду роботи

Замовити дзвінок

Запит відправлено. Ми обов'язково Вам зателефонуємо

×
×
×