Тернопільська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №3

З поглибленим вивченням іноземних мов

Тернопільської міської ради
Тернопільської області

Девіз навчального закладу: Ad angusta per augusta | Через труднощі до зірок

Кредо школи: «Освіта – скарб, праця – ключ до нього»

Наприклад:  школа
Випадкова світлина

Мужилівська Ольга Іванівна

Мужилівська Ольга Іванівна

Вчитель української мови та літератури
Кваліфікаційна категорія: вища
Педагогічне звання: учитель-методист
Класний керівник 11-А класу

Педагогічний стаж - 34 роки

Тема досвіду. Реалізація компетентнісного підходу до навчання на уроках української мови та літератури в умовах діджиталізації.

Доповідь на тему:Реалізація компетентнісного підходу до навчання на уроках української мови та літератури в умовах діджиталізації»

             «Слово в наших школах на багатьох уроках мови стало сірим і безбарвним – ось де лихо», - зазначив з тривогою В.Сухомлинський у статті «Джерело невмирущої криниці».

Минуло чимало часу, але проблема уроку мови та формування в учнів орфографічних здібностей залишилася актуальною. Працювати з учнями щороку стаз важче. У школярів втрачається соціальний престиж знань, породжується в дітей зневажливе ставлення до збіднілої нині інтелігенції і дає право думати, що й без доброї освіти людина може преспокійно прожити. Отже, сучасний словесник передусім має словом виховувати.

Це дуже нелегко, бо, я уже було сказано, ми у своїй роботі зустрічаємося з новими моральними орієнтирами підростаючого покоління, і сучасні реалії вимагають від нас нових форм і методів роботи, постійного підвищення свого фахового рівня.

На мій погляд, усі уроки рідної мови та літератури повинні вести дитину по шляху шукання істини. Сучасні діти не сприймають диктатури, прагнуть бути самостійними і особисто вирішувати різні проблеми. Тому і вчитель зобов’язаний змінити своє ставлення до навчання і  виховання: вчитель – організатор всіх видів діяльності учня як компетентний консультант і помічник. Діти відчувають доброзичливе ставлення, у них  нема стаху, що сажуть щось не так. За інтерактивними технологіями  ми не просто контролюємо знання і уміння учнів, а діагностуємо їх діяльність на розвиток.

У різних напрямах  і формах можна використовувати на уроках мови та літератури інтерактивні технології та інші інноваційні методи. Зупинюся на основних, тих, які, на мій погляд, доступні і результативні.

  1. Метод ПРЕС. З цієї технології варто почати роботу над навчанням учнів дискутувати, обґрунтовувати свою думку. Варто лише ознайомити з чотирма етапами методу ПРЕС.
    • висловити свою думку ( Я вважаю …)
    • пояснити причину появи цієї думки (Тому що …)
    • навести аргументи, приклади (Наприклад …)
    • узагальнити думку (Зробити висновок: отже, таким чином …)

Цей метод, на мій погляд, дуже актуальний у наш час, бо наші діти не вміють висловлювати думку, не мають чіткої позиції, (бо не читають, вільний час – це комп’ютер, телевізор), а таким чином ми навчимо їх відстоювати свою думку, переконувати у правоті.

Метод «Займи позицію». І ми вже ділимо клас на три групи: за, проти, немає конкретної позиції. Але в процесі обговорення  в учнів включається мимовільна увага, ті, хто були пасивними ,  займають все-таки якусь позицію і обґрунтовують її. Улюбленими методами для дітей є «Рольова гра», «Програвання сценки», «Драматизація». Ці методи розвивають естетичні вподобання дитини, емоції школярів.

Коли на уроці мало часу для самопідготовки, то можна поставити питання, які допоможуть учневі відчути себе у тій чи іншій ролі:

  • Як ви себе почуваєте в даній ролі?
  • Чи бували ви самі в подібній ситуації?
  • Яку іншу лінію поведінки можна було б вибрати?
  • Як підсумок будь-якого уроку можна використати метод « відкритого мікрофону», чи «незакінчені речення» , ставлячи перед учнями завдання продовжити думку:
  • На сьогоднішньому уроці я дізнався …
  • навчився...
  • зрозумів чи навіть не зрозумів …

На уроках української мови використовую інтерактивні технології   кооперативного навчання (це робота у парах і групах ). Цей метод можна застосувати на підсумкових уроках з певних тем, на уроках повторення і систематизації вивченого матеріалу, на уроках засвоєння нових знань. Важливо правильно організувати роботу: розсадити так, щоб учням було зручно обговорювати у групах проблему, поставлену перед ними. Кожна група обирає керівника (спікера). Він визначає  завдання, організовує порядок виконання, пропонує учасникам групи висловитись, підбиває підсумки.

Секретар – веде записи виконання завдань, слідкує за часом.

Доповідач – той учень , що буде ділитися досягненнями своєї групи (звітувати)

Дані методи та інші дозволяють різко збільшити процент засвоєння матеріалу. На уроці ми використовуємо метод «Навчаючи - учусь» (словн.диктант)

Понад 2400 років тому Конфуцій сказав:

Те, що я чую, я забуваю.

Те, що я бачу, я пам’ятаю.

Те, що я роблю, я розумію.

Ці три прості твердження обґрунтовують необхідність використання активних методів навчання. Використання інтерактивного навчання не самоціль. Це лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкраще сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, надасть можливість дійсно реалізувати особистістю зорієнтоване навчання.

Презентація досвіду роботи

Замовити дзвінок

Запит відправлено. Ми обов'язково Вам зателефонуємо

×
×
×