Тернопільська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №3

З поглибленим вивченням іноземних мов

Тернопільської міської ради
Тернопільської області

Девіз навчального закладу: Ad angusta per augusta | Через труднощі до зірок

Кредо школи: «Освіта – скарб, праця – ключ до нього»

Наприклад:  школа

Орлова Наталія Василівна

Орлова Наталія Василівна

Вчитель фізики
Кваліфікаційна категорія: вища
Педагогічне звання: учитель-методист
Класний керівник 8-В класу

Педагогічний стаж - 34 роки

Педагогічне кредо – Якщо хочеш виховати в дітях сміливість розуму, зацікав їх проблемним завданням і відкрий їм радість співтворчості.

Науково-методична проблема - Використання проектних технологій на уроках фізики для розвитку інноваційної особистості.

Анотація досвіду роботи

Протягом п’яти останніх років я впроваджую у свою роботу науково - методичну проблему  «Використання проектних технологій на уроках фізики для розвитку інноваційної особистості». Переконана, що проект є привабливою та результативною формою роботи з учнями, що сприяє самостійності учнів, розвитку дослідницьких та комунікативних умінь, навичок групової роботи, формуванню в школярів уміння опрацьовувати інформацію, презентувати свою роботу аудиторії.

Метод проектів дозволив мені сформувати в учнів уміння планувати свою роботу, попередньо прораховуючи можливі результати, використовувати арсенал джерел інформації, самостійно збирати та накопичувати матеріал, аналізувати, співставляти факти, аргументувати свою думку, приймати рішення, розподіляти обов’язки, взаємодіяти один з одним, створювати «кінцевий продукт» – матеріальний носій проектної діяльності (доповідь, реферат, фільм, календар, журнал, сценарій). Ця освітня технологія дає мені можливість готувати учнів  і до науково-дослідницької роботи. Протягом останніх років ми разом з учнями підготувала такі проекти: «Науковці Тернопільщини», (7 кл.), «Використання вітрових електростанцій в Тернопільській області», «Енігма довготривалого перебування в мікрогравітаційному просторі» (8 кл.), «Дослідження можливості використання реактивної тяги елементарних частинок у ракетних двигунах», «Особливості фізичних ефектів при дослідженні рідин фармацевтичного призначення» (9 кл), «Ефект чайника. Ефект Коанда», «Особливості реалістичного опису руху тіл у середовищах з внутрішнім тертям», «Особливості фізичних ефектів при обертанні рідини», «Особливості ефектів поверхневого натягу на інтерфейсі контактна лінза – офтальмологічна рідина» (10 кл), «Дослідження можливості використання плазмо рідинного ракетного двигуна як рушійної установки літального апарата», «Особливості ефектів натягу в тонких плівках і краплях рідин фармацевтичного призначення на поверхнях з різним нахилом» (11 кл.).

Проектна діяльність дала вагомі результати: протягом багатьох років команда школи по праву займає призові предметні рейтингові місця у місті, учні щороку є призерами ІІ, ІІІ, ІV етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад з фізики та астрономії, конкурсів МАНу в секціях: теоретичної фізики, експериментальної фізики, астрофізики та космічних досліджень.

Отже, активне впровадження сучасних проектних технологій у методику викладання предмета допомагають активізувати уяву учнів, дають змогу розкривати суть природних явищ, врахувати індивідуальні психологічні особливості школярів та привести їх до успіху.

Основна педагогічна ідея проекту – співпраця вчителя і учня  як рівноправних учасників процесу здобуття, обробки, аналізу і представлення знань.

Мета організації проектної діяльності, на мою думку: навчити учнів формулювати прикладну проблему, організовувати свою діяльність, досягати потрібного результату, сформувати здібності, аналізуючи  конкретні ситуації, шукаючи способи  розв’язання проблем, сміливо  приймати  рішення, здійснювати пошук, аналіз і обробку  інформації, підготувати школярів до свідомого вибору життєвого шляху.

Виконання проектів створює умови для закріплення загальнонавчальних вмінь і засвоєння власне наукових. Проект переслідує  розв’язання комплексної мети: формування цілісного підходу до сприйняття оточуючого світу через міжпредметні зв’язки, розвиток навиків дослідницької діяльності, збір і обробку інформації, розвиток здібності мислити категоріями цілісних систем і передбачати наслідки зміни будь-якої частини системи, створювати умови для реалізації творчого потенціалу учнів.

Моє завдання, як керівника в проекті,– зробити так, щоб діти більшу частину роботи виконували самі, без втручання дорослих. Дуже складно втриматися від підказки, коли учні «йдуть не туди». Але одне із завдань проекту: формування власного досвіду розв’язання проблеми, і тут необхідно дати учням і можливість помилитись, і можливість самостійно виправити свою помилку. В процесі виконання проекту намагаюся не контролювати кожен крок учнів, а допомагати їм тільки тоді, коли вони звертаються за допомогою. Але  надаючи допомогу, не даю готові розв’язки, а пропоную можливі варіанти, щоб у дітей завжди була свобода вибору і впевненість у власному вирішенні поставленого завдання.

Багато часу приділяю підготовці команд до захисту проекту. Тут можна виділити наступні етапи:

  • оформлення матеріалів на стендах із ватману (з фотографіями, малюнками, схемами, діаграмами, які розкривають суть проекту);
  • підготовка усної презентації проекту (вона може супроводжуватися показом слайдів, комп’ютерною презентацією);
  • підготовка до відповіді на можливі питання опонентів;
  • створення папки проекту, в якій зберігаються всі документи, що розглядалися в ході проекту.

Остаточну оцінку роботи здійснюю разом із учнями по завершенню  захисту. В ході обговорення з’ясовуємо, що вдалося, що не вдалося,  обговорюємо також і організацію роботи над проектом в групі.

Необхідно зазначити що метод проектів дозволяє мені  не тільки розв’язати питання отримання знань, а й виробити в школярів культуру спілкування, здатність відчувати себе членом команди: підкорювати свій темперамент, характер, час інтересам спільної справи. Участь у проекті дає можливість здобути унікальний досвід, який неможливий при інших формах навчання.

Вочевидь, проектні технології працюють як на учня, так і на вчителя.

В процесі діяльності переконалась, що моїм учням технологія дає:

  • вміння критично мислити;
  • здатність адекватно ставитись до власної освіти;
  • вміння співпрацювати з іншими;
  • бажання та вміння стати людиною, яка навчається впродовж всього життя.

Мені, як вчителю, технологія дає:

  • вміння створювати в класі атмосферу щирості та відповідальної співпраці;
  • можливість використовувати моделі навчання та систему інших методик, які сприяють розвитку навичок критичного мислення та самостійності в процесі навчання;
  • шанс стати практиком, який вміє грамотно аналізувати свою діяльність;
  • можливість стати джерелом цінної та професійної інформації для інших учителів.

Результативністю роботи з використання інноваційних технологій та методу проектів процесі навчання фізики вважаю щорічні призові місця школи в рейтингу предметних олімпіад, перемогу своїх учнів в різних конкурсах, призові місця шкільної команди у міських змаганнях з швидкісного радіоконструювання. Пишаюсь своїми учнями, що неодноразово захищали честь не тільки школи, а й міста та області: Мочульська Вікторія – переможниця ІІ і ІІІ етапів та учасниця ІV етапу Всеукраїнського олімпіади з фізики (2012-2016 р.р.), Диплом ІІІ ст.  Всеукраїнського конкурсу МАНу (2015, 2016 р.р.); Макарчук Богдан – переможець ІІ етапу Всеукраїнського олімпіади з фізики, переможець ІІ і ІІІ етапів та учасник ІV етапу Всеукраїнського олімпіади з астрономії (2013-2017 р.р.), Диплом ІІІ ст. Всеукраїнського конкурсу МАНу (2013, 2015, 2017 р.р.) Мочульський Ростислав – переможець ІІ і ІІІ етапів та учасник ІV етапу Всеукраїнського олімпіади з фізики (2014-2018 р.р.), переможець ІІ і ІІІ етапів Всеукраїнського олімпіади з астрономії (2017-2018 р.р.), Диплом учасника  Всеукраїнського конкурсу МАНу (2017 р.), переможець обласного турніру фізичного експерименту (2016, 2017 р.р.); Хомишин Олександра – переможниця ІІ, ІІІ та ІV етапів Всеукраїнського олімпіади з фізики (Диплом ІІІ ст.) (2015-2019 р.р.), Диплом ІІІ ст.  Всеукраїнського конкурсу МАНу (2017- 2019 р.р.), ІІІ місце у національному етапі Міжнародної конференції юних вчених ICYS, Бронзова медаль за участь Міжнародному фестивалі інженерних наук і технологій «I-Fest2»  у Тунісі (2019 р.), переможниця обласного турніру фізичного експерименту (2018р.), отримала Сертифікат про публікацію наукової статті «Особливості ефектів натягу в тонких плівках і краплях рідин фармацевтичного призначення на поверхнях з різним нахилом» та участь в І Міжнародній конференції Європейської Академії Наук (Бонн, Німеччина, 2018 р.); Брюхань Софія переможниця ІІ і ІІІ етапів Всеукраїнського олімпіади з фізики (2016-2020 р.р.), призерка обласного турніру фізичного експерименту (2018, 2019 р.р.); Гуменний Владислав – переможець ІІ етапу Всеукраїнського олімпіади з фізики (2017-2020 р.р.), призер ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу МАНу (2018, 2020 р.р.); Криворучко Володимир – переможець ІІ етапу Всеукраїнського олімпіади з фізики (2019-2020 р.р.), призер ІІ етапу Всеукраїнського олімпіади з астрономії (2022 р.); Стадник Емілія – переможець ІІ етапу Всеукраїнського олімпіади астрономії (2022 р.);   Павлик Ольга – І м. у міському конкурсі  STEM-проєктів (2021 р.); Ціслюк Юлія  – ІІ м. у міському конкурсі  STEM-проєктів (2021 р.). За активну участь у науково-дослідницькій роботі та вагомі результати учні школи: Мочульська В., Макарчук Б., Хомишин О. були нагороджені поїздкою на Великий адронний колайдер (ЦЕРН, Женева, Швейцарія, 2017, 2018 р.р.). За сумлінну працю та роботу з обдарованими дітьми, за плідну роботу по залученню талановитої молоді до науково-дослідницької роботи та професійну майстерність в керівництві нею неодноразово нагороджена подяками та грамотами Управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації, Управління освіти і науки Тернопільської міської ради, міського голови, та різноманітних  освітніх закладів України.

Людина приходить у цей світ, щоб «народити танцюючу зірку»: осмислити себе й досягти своєї мети. У житті та своїй професійній діяльності я прагну досягти простого дива: знаходити і розвивати талант і творити добро. Тому намагаюся привести сучасних учнів до вогнища їхніх талантів, бо вірю, що кожен з них обдарований по-своєму.

Опис досвіду роботи

Презентація досвіду роботи 

Замовити дзвінок

Запит відправлено. Ми обов'язково Вам зателефонуємо

×
×
×